Et uddannelsessystem med respekt for forskelle

I SFU vil vi skabe uddannelser for alle. Vi vil skabe uddannelser, der ikke skaber stress, men som skal skabe dannelse.

Uddannelse for alle

SFU kæmper for gode uddannelser til alle. Fri og lige adgang til uddannelse er en forudsætning for fremtidens velfærdssamfund og den enkeltes frihed. Uddannelse er afgørende for den enkeltes frihed og for hele vores fællesskab. Hvis man ikke kan læse, skrive eller regne ordentligt, er det sværere at klare sig. Og fællesskabet får ikke glæde af spildte ressourcer.

SFU ønsker et uddannelsessystem, der afspejler den mangfoldighed, verden rummer. Alle skal have adgang til uddannelse, og det, vi lærer, skal gøre os bedre til både at forstå samt forholde os kritisk til verden omkring os.

Et sammenhængende uddannelsessystem med bedre trivsel

Som samfund har vi en opgave i at sikre, at så mange som muligt får en god uddannelse. Alt for mange ender i dag med at falde ud af uddannelsessystemet. Dette skyldes desværre ofte dårlig eller mangelfuld vejledning, stress eller trivselsproblemer på uddannelsen.

Det bør være nemmere at tage sin uddannelse på nedsat tid, hvis man rammes af sygdom eller sociale problemer, og uddannelsessystemet skal gennemgående tilpasses, så Danmark kommer til at leve op til FNs handicapkonvention og dermed sikrer lige ret til uddannelse for alle uanset handicap.

I SFU anser vi det for et stort problem, at der i nutidens samfund er stor fokus på karakterer på tværs af uddannelsesniveauer – og særligt på ungdomsuddannelserne. Denne stræben efter et ”ideal-tal” tager plads fra den konstruktive feedback og begrænser individualiteten og læringen.

Derfor skal vi afskaffe karakterer og indføre eksamensformer samt optag på videregående uddannelser, der lægger et kvalitativt fokus.

En mangfoldig folkeskole

Grundskolen er en af de få fællesnævnere, der er for hele den danske befolkning. Det er stedet hvor man lærer helt basale færdigheder, lærer hvordan man er samfundsborger og et helt menneske. Det er et sted hvor vi mødes på tværs af klasseskel og oprindelse, og det er en grundsten i vores velfærdssamfund. Desværre er der stadig i dag stor ulighed i grundskolesystemet, bl.a. i forhold til hvilke børn, der fordeles på de forskellige skoler, samt hvor meget hjælp eleverne kan få hjemmefra. Derfor vil vi afskaffe lektiebegrebet, afskaffe karakterer og gøre behovet for privatskoler overflødigt.

Læs mere:

Her kan du læse SFU’s politikvedtagelser vedrørende SFU’s uddannelsespolitik. Politikvedtagelserne er ofte lidt længere og mere udførlig end teksten her på sfu.dk.

 

Måske er du også interesseret i: